Umělecká onanie straší v Rudolfinu
SexI
Bratři Chapmanové se slepě vedou za ruce a vytvářejí svou vlastní mytologii, zabydlenou osobitými tvory a bytostmi. Kurátor výstavy Otto M. Urban intuitivně provází diváka po expozici, nevsouvá mu kritický pohled ani obdivné myšlenky. Nechává ho volně plout mezi figurínami nácků, afrických domorodých soch „baštících“ hranolky z „mekáče“ nebo dětí se zdeformovanými tvářemi. Je na divákovi samotném, zda výjevy či v tomto případě i výlevy odsoudí, nebo si zde najde estetickou a společenskou hodnotu jak upozornit na problémy současné konzumní společnosti.
Expozice je rozdělena do pěti tematických celků, rozdělených do samostatných výstavních sálů. Bratři prezentují širokou škálu uměleckých technik – sochy, objekty, kresbu, malbu, lept. A po technické stránce je jejich dílo vynikající, jen námětově se v některých částech proměňuje v „kaši“ – nebo smaženici, která už ztrácí na chuti. K čemuž dochází v posledních dvou sálech. Předchozí šokují a děsí, nutí hlídat si záda, jelikož - co kdyby těch dvacet nacistů, které jsou všude kolem, ožilo? Jedním ze zásadních tvůrčích momentů je inspirace cyklem leptů španělského malíře Franciska Goyi Hrůzy války. Chapmanovské lepty v některých případech připomínají dětské kresbičky nebo originální motivy hrůz jsou přečmárány a jsou do nich vloženy nové motivy, jež otevírají další prostor k interpretaci. Obrovité postavy fašistů se smajlíkem na rukávu namísto svastik expresivně gestikulují a vtahují diváky do problematiky násilí, strachů a nenávisti. Sexuální podtext jak u figurín, tak i u grafik je evidentně narážkou na veřejné pranýřování intimních poloh lidského života. Mužský pohlavní úd zakomponován snad do všech kompozic značí asi něco jiného, ale aspoň je na první pohled jasné, že autoři děl jsou muži.
Expozice shrnuje několik pohledů – od černého humoru po sarkasmus až k hororové utopii, ve které se možná utápějí i samotní autoři. Co je ale určitě zajímavé, je samotná hra s divákem. Její propracovanost a rafinovanost vytváří svět přeludů a vizuálních klamů, na které narážíme i v reálném světě a stojí za to, abychom si jich začali všímat a pomalu sundali růžové brýle.
Kateřina Velcová
Kouzlem mým změnit tě smím
Miluji a přijímám. Miluji a přijímám vše, co mě obklopuje a tvoří součást mého života. Identita, banalita, vztahy, emoce...tím vším si prochází ve svém myšlenkovém labyrintu konceptuální umělkyně Milena Dopitová, jež nyní v Městské knihovně „Miluje a přijímá“. Výstava se ladně pohybuje za zvuku vodotrysku, který očišťuje a zároveň osvěžuje roztěkanost mysli „zanesenou“ z venkovního světa a se stupňujícími gejzíry vyvolává vizuální, sluchový i vjemový chaos, který zůstává přítomen v celé expozici. Od začátku až do konce – vše je přesně takové, jak má být. Krásně nedokonalé.
Kateřina Velcová
Kampa zavzpomínala na křehce silnou Adrienu
Pro Adrienu Šimotovou, výraznou osobnost generace šedesátých let a průkopnici informelu, a nejen pro ni in memoriam proběhla vzpomínkově ladná výstava komorních prací ze sbírky Medy a Jana Mládkových na Kampě. Křehká a silná žena zároveň připoutala pozornost svým niterně čistým zpracováním grafických tisků anebo velkoformátových mnohovrstevnatých průřezů papíry. Žena předurčena svým osudem k hlavnímu nosnému tématu smrti, které ji stále obklopovalo v jejím bolestném, ale i přese všechno utrpení šťastném a velmi bohatém životě.
Kateřina Velcová
Osudová tíha levituje U Zlatého prstenu
Mezi sociálním uměním a magickým realismem se vznášejí obrazy po několik desetiletí opomenuté meziválečné umělkyně Vlasty Vostřebalové Fischerové, jimž vytváří prostorovou lehkost zázemí Domu U zlatého prstenu. Retrospektivní linie výstavy putuje autorčiným dílem po osudových až tíživých nitích jejího životního spletence. Výstava tak poukazuje na propojení nelehkého životního příběhu se sociální tematikou obrazů, které se střídají s magickým surreálnem. Tajemná osudovost až tíživost se lehce nadnáší a vytváří zajímavou koláž textu, slova a vizualizace.
Kateřina Velcová
Kopeckého bouře a klid v harmonickém napětí spočívají
Výstavní projekt Vladimíra Kopeckého, osobitého skláře, připravilo Muzeum Kampa jako svoji letní inscenaci nad Vltavou. Bouře a klid představuje tvůrce jako umělce pohybujícího se mezi dvěma médii – malbou a sklem. Ve výrazovém napětí nejsou jen tyto velmi odlišné techniky, ale i samotné zpracování obrazů, kdy expresivní barevnost přechází v přísnou až destruktivně strohou geometrii. Štětec střídá sklářskou píšťalu a s osobitou umělcovou „rozervaností“ se střetávají ve vymezeném prostoru dvou muzejních pater a jednoho mezipodlaží. Vzdušnost muzea tuto vznětlivou dynamiku přibrzďuje a nechává ji pohrát si s prostorem a energií, která ke Kampě neodmyslitelně patří.
Kateřina Velcová
Čistá krása Reynkových leptů odkrývá život v Petrkově
Před dvěma lety připravila Galerie hlavního města Prahy Reynkovu retrospektivu a nyní se Reynek představuje znovu, a to spoluprací Národní galerie, Nadace Reynek, Galerie Zdeněk Sklenář a Nadačního fondu Richarda Fuxy, jenž také stojí za megalomanskou výstavou Ivan Lendl: Alfons Mucha, která proběhla minulý rok v Obecním domě.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá
Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...
Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce
Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....
Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají
Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 247x